Google eller VG? De 10 mest populære nettstedene i Norge

av Kåre Garnes

17. september 2008

Selskapet Alexa holder oversikt over verdens mest besøkte nettsteder, og gir også en god oversikt over hvilke sider som er mest populære i Norge.

NOTA BENE: Alexa rangerer nettsteder basert på brukere av Alexa Toolbar for Internet Explorer og diverse andre integrerte sidebars i Mozilla og Netscape og noen andre kilder. Det er altså ikke den totale sannheten som fremstilles, og Alexa er omdiskutert, men den gir likevel grunnlag for kvalifisert synsing.

De ti mest populære nettstedene i Norge er i følge Alexa:

  1. Google.no – Det norske grensesnittet til Google (er forøvrig nummer 574 på verdensbasis)
  2. YouTube(Nummer 3 Worldwide)
  3. Facebook (5 Worldwide)
  4. Windows Live (4)
  5. Google.com (2)
  6. VG – Verdens Gang (1014)
  7. FINN.no (1428)
  8. Yahoo.com (1)
  9. nettby.no (1327)
  10. Microsoft Network (MSN) (6)

Google har altså 2 nettsteder som nordmenn besøker oftere enn VG!

Nettaviser har selvsagt en annen funksjon enn søkemotoren, men likevel; Dette er solide bevis på at norske markedsførere bør se mer på søkemotorannonsering. Både IXD og Confex har kurs i dette. (Diskusjonsspørsmål: Blogger jobber i IXD: Er det OK å linke til produkter vi selger så lenge det er relevant?)

PS: Kuttisme er p.t. nummer 301 833 på verdensbasis.

Sjekk din egen ranking her.

I Norge rangerer også TNS Gallup nettsteder. For å komme med i rankingen må du innstallere en kode. Mer her.

Google trends er også et fint verktøy å bruke. Dessverre deler ikke Google egne data her, men du kan for eksempel sammenligne deg med konkurrenten.

Les også:

18 kommentarer til "Google eller VG? De 10 mest populære nettstedene i Norge"

  1. 1
    12:09, 17. september 2008

    En av mine (inaktive, nedlagte men fremdeles oppegående) nettsider ligger ca. som nummer 800 000, ganske fornøyd med det mtp. at den lå og vippet rundt millionen da jeg bestemte meg for å legge ned siden og bruke en dag på å “SEO’e” den.

    Dog skal det nevnes at den lå på 700k-tallet for en uke siden. Ikke bra :\

  2. 2
    Socraton
    13:21, 17. september 2008

    Google har faktisk 3 nettsteder som nordmenn besøker oftere enn VG, siden Youtube også er Google. ;-)

  3. 3
    Magne
    19:12, 17. september 2008

    Hei Kåre,

    Siden du selv tar det opp som et diskusjonsspørsmål; Ja, dette innlegget virker å være skrevet kun for å selge egne tjenester, og er etter min mening således litt på kanten for god bloggekutyme. :)

  4. 4
    19:13, 17. september 2008

    Alexa er morsom lesning. google.pl (google polen) er ganske høyt opp på listen over de mest populære nettstedene i Norge. Kanskje åp tide å skaffe noen polsktalende til .ixd?

  5. 5
    21:44, 17. september 2008

    “Dette er solide bevis på at norske markedsførere bør se mer på søkemotorannonsering.” – Hvordan er dette solide bevis?

  6. 6
    KP
    22:14, 17. september 2008

    Markedsføring har ingen plass på Kuttisme. Når vi bruker tid og penger på Kuttisme er det for å lære, dele, lytte og overraske – ikke for å promotere eller forkynne.

    Dette er punkt nummer 5 i Kuttisme’s leveregler:
    http://www.kuttisme.no/om/

    Jeg vil si at innlegget er både relevant og interessant, men paragrafen om kurs kunne gjerne vært kuttet bort.

    Samtidig introduserer denne paragrafen til en god diskusjon rundt gråsonen mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.

    Jeg liker teksten som sendes til alle foredragsholdere på SMX Stockholm:
    “No Sales Pitches: No one wants to be sold to. You’ve come to educate, not present a commercial for your company. Give a good presentation with valuable, non-salesy content, and that’s the best pitch your company could ever have.”

    Kuttisme.no er et bevis på at dette stemmer. Kuttisme er en meget god markedsføringskanal for personene som blogger.

  7. 7
    KP
    22:17, 17. september 2008

    Hva syntes dere forøvrig om boktips-seksjonen på Kuttisme?

    Vi bruker affiliatesystemet til Amazon UK. Hver gang noen kjøper en bok etter å klikket seg gjennom fra Kuttisme, så får bloggerne på kuttisme 5% provisjon i form av rabatt på fremtidige bokkjøp.

    Inntektene går til å finansiere bokkjøp som bidrar til å bygge kunnskap. Ingen penger blir utbetalt.

    Er dette god bloggekutyme? Er det relevant innhold når jeg vet at konverteringsraten hittil ligger på 30%(!)?

    Målet er at det kun skal være 9 bøker i boktipslisten.

  8. 8
    kp
    22:51, 17. september 2008

    Til Mr. Bollingmo.

    Gjennom hele mediehistorien så har annonsørene fulgt etter brukerne.
    - Når folk begynte å lese aviser, så fulgte annonsørene etter.
    - Når folk begynte å høre på radio, så fulgte annonsørene etter.
    - Når folk begynte å se på TV, så fulgte annonsørene etter
    - Når folk bruker internett, så følger annonsørene etter
    - Når folk bruker søkemotorene i større grad, så følger annonsørene etter.

    Jeg vil si at dette er solide bevis på at annonsører bør fokusere mer så søkemotorene..

  9. 9
    13:40, 18. september 2008

    Jo, det er sant det du sier. Hva er statistikken på hvor mottakelige folk er ovenfor reklamer på en søkemotor, i forhold til en avis? Det er jo veldig viktig å vite, før man drar forhastede konklusjoner, syns jeg.

  10. 10
    kp
    09:44, 19. september 2008

    Klikkraten på annonser i søkemotorene er vesentlig høyere enn annonser i avis.

  11. 11
    15:58, 19. september 2008

    Det var faktisk ikke intensjonen å selge noe som helst, jeg bare snublet over Alexa og trengte en vinkling for å kunne peke folk mot denne. Og så liker jeg å konfliktorientere = “Google vs. VG” fordi det gjør det litt mer spennende å lese.

    BTW: “Don’t shock the system” står det i kuttismes leveregler. Kunne vi kanskje endret denne til “Don’t be evil” eller noe? Syns vi bør provosere litt av og til!

  12. 12
    16:00, 19. september 2008

    Ja, og den kursbiten kom nok med fordi vi samme dag lanserte nye ixd.no (betaversjonen).

  13. 13
    16:09, 19. september 2008

    Tor!

    Du trenger ikke statistikk på den. Kjenn etter i magen!

    Er du mer motivert å kjøpe f.eks. forsikring når du leser avisen, eller når du skriver “reiseforsikring” i søkevinduet?

    Statistikk er farlig – du vet at vi i gjennomsnitt har kun 1 testikkel? og folk flest bor i kina. *S*

    Men det er kanskje nødvendig å få tall på det for å overbevise Excel-mafiaen?

  14. 14
    16:59, 21. september 2008

    Nei, men det jeg tenker på er at personlig ignorerer jeg reklamer når jeg søker i Google, 100%. Jeg ser de ikke, jeg klikker ikke på de – derfor jeg ble litt usikker når det kom fram så bastant.

  15. 15
    08:57, 22. september 2008

    Veldig mange klikker på dem, men det kan jo tenkes at du ikke søker så mye etter produkter som mange andre gjør. Personlig så finner jeg ofte mer relevante ting i annonsene enn det Google klarer å finne, spesielt når jeg er ute etter å kjøpe noe er jeg ikke så interessert i hva wikipedia o.a. sier. …

  16. 16
    20:00, 1. oktober 2008

    Ingen tvil om at Google og søkemotoroptimalisering er viktig. Men savner noen aspekter.

    * Kanskje målgruppen din befinner seg på spesielle nettsider. Noen ganger kan man sikre at man er på rett arena ved å annonsere på visse nettsider.
    “Relevans er konge”. Fra Google derimot kan vi få en haug av mindre relevante henvendelser fra brukere på jakt etter noe som er billig eller aller helst gratis.

    * Hva med merkevarebygging og markedsføringseffekten av å ligge med banner?

    * I tillegg skulle jeg likt å se en studie av konverteringsraten på relevante nettside kontra Google. Noen ganger skal man nemlig håndtere “leads” manuelt i ettertid. Og det på en serviceminded måte. Ønsker heller 10 relevante om dagen enn 100 mindre relevante leads.

  17. 17
    08:21, 2. oktober 2008

    Før jeg drar meg inn i anti-banner-prat, så må jeg presisere at om en har penger til det så må en gjerne ha med bannerannonsering i mixen, men en bør også sette klare mål og krav om tracking og ROI.

    Undersøkelser viser vel også at bannerannonsering fungerer mot barn under 11 år, så om det er målgruppen…

    Til saken:

    - Joda, det kan være at målgruppen din befinner seg på enkelte nettsteder. Selger du hesteutstyr er det sikkert smart å annonsere hos ponni-klubben. På VG er spørsmålet: Kan du måle det? Hva får du igjen for pengene? Er målgruppen interessert i å bli solgt til?

    - Relevans er jo selve nøkkelen til Googles suksess. Annonsene vises til dem som allerede er interessert. De som er på jakt etter billige og gratis ting luker du ut med “negative keywords”.

    - Merkevareeffekten er det siste halmstrået til markedsførere som ikke ønsker å dokumentere resultater. JA: det at folk har hørt om merkevaren din er en fordel. Vi kjøper gjerne ting vi har hørt om før. men NEI: Bannerannonser er IKKE god merkevarebygging. Bruk heller pengene på å utvikle et bedre produkt, ansett flere selgere, få opp servicegraden i kundesenteret, lag et bedre nettsted, hyr inn et pr-firma. Vær kreativ! Tiden da en kunne annonsere seg til en sterk merkevare er over. (se også http://www.frilunsj.no/2008/10/01/nar-kampanje-blir-sjampanje/)

    - Relevans igjen. viktig. og hvis du er i tvil om at de 10 som søker på “gressklipper” i google er mer relevant målgruppe for en gressklipperselger, enn de 100 som surfer på VGs hageseksjon…

    Oppsummert:
    Poenget bør være å teste ut alt og gjøre mer av det en ser fungerer.

  18. 18
    kp
    12:25, 2. oktober 2008

    Enig med Kåre.

Legg igjen et svar

Din e-post vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Kutt-isme – Læren om å kutte ut alt som tar fokus bort fra hovedmålet.

Kuttisme.no er en fagblogg om søkemotor- markedsføring, e-postmarkedsføring, brukervennlighet, konverteringsrate, webutvikling og webanalyse.

Kåre Garnes

Rådgiver og ide-skaper, IXD

Kåre har 10 års erfaring fra konseptutvikling og copywriting, Brenner mest for å forenkle og forbedre nettsteder.

Følg meg på Twitter